rebranding | van PlanMen naar Vlirdens
Na 12 jaar belt Arjan (eigenaar): “Ik moet al een tijdje aan je denken omdat we vorige keer zo fijn samenwerkten. PlanMen moet naar de volgende fase. Zou je ons weer willen helpen?”. Geparafraseerd is dat zo ongeveer hoe Jori deze opdracht voor de herpositionering kreeg.
PlanMen wilde een fase verder. BuroJori kreeg de opdracht die vroeg om een nieuwe strategie, naam, positionering en nieuwe taal in campagne en copy. Uiteindelijk werd PlanMen: Vlirdens, maakt meer werkend. Met de opdracht aan zichzelf: Nederland meer werkend maken.
De aanpak begon met een serie interviews. Om ook bij medewerkers scherp te krijgen wat de cultuur van de organisatie is en hoe ieder daar met 'plannen' aan bijdraagt. Vlirdens is typisch de optelsom van 'eigen wijze' medewerkers. Dat leidde naar ‘6 keer typisch Vlirdens’, wat het DNA van de organisatie definieert. 5 eigenschappen die typisch voor heel Vlirdens gelden en 1 die ingevuld wordt door elke medewerker met het 'eigen antwoord op de vraag: "Hoe maak jij meer werkend?".
Elke (nieuwe) medewerkers drukt een stempel drukken op wat Vlirdens typisch maakt. Daarmee nam Jori bewust afscheid van de traditionele kernwaarden. BuroJori koos bewust niet voor 'het gouden cirkeltje van Sinek', maar voor de eigen woorden van medewerkers die uitdrukken hoe zij 'meer werkend maken'.
Om uit te leggen wat de waarde van plannen is, bedacht BuroJori de campagne: ‘Planning die…’. Met de focus op het effect dat planning van Vlirdens heeft. Bijvoorbeeld: "Planning die zorgt dat je thuis kunt werken" of "Planning die zorgt dat mama vaker thuis is”. Jori bedacht een hele serie die voor tal van vakgebieden de waarde van plannen duidelijk maakt.
Zo legt Vlirdens uit dat 'het beter organiseren van werk' een middel is om de vastlopende maatschappij vlot te trekken. Niet met meer mensen maar met meer werkend. Dát is: Nederland meer werkend maken. De nieuwe naam werd: Vlirdens. Een naam die ‘clean’ is en met een eigen verhaal. Dat verhaal wordt alleen aan de eigen opdrachtgevers verteld. Wil je dat verhaal weten, dan moet je even Vlirdens bellen.
"Nederland meer werkend maken', is dat een te grote ambitie? Vast wel, maar het markeert wél wat nodig is. En Vlirdens pretendeert niet dat 'alleen' met dik 150 medewerkers te kunnen. Daarom is er ook de Vlirdens Campus die zoveel mogelijk mensen opleidt om mee te helpen Nederland meer werkend te maken.
Over de case ‘Vlirdens kan Jori nog veel meer vertellen. Bijvoorbeeld dat Jan Tijssen de huisstijl bedacht en Marijn Scheeres de nieuwe fotografie maakte. En dat Jori 'Vlirdens-taal' bedacht en copy voor de website schreef. En dat Jori intern schrijftrainingen geeft over 'De taal van Vlirdens'. Of dat Jori een brandmovie maakte voor bekendmaking van de nieuwe koers op het medewerkers-event. Jori blijft meehelpen met Vlirdens verder uitbouwen. Daar zie je bij de andere BuroJori-cases het bewijs van.
_________________________________________________
BuroJori deed bij deze case met Vlirdens: | merkstrategie | campagneconcept | copy | video editing | eventcreatie | schrijftrainingen || ©2022-2023 |
_________________________________________________
Soms moet je veranderen om hetzelfde te blijven. Hoe dat lukt? Gewoon even Jori de Ruiter bellen, of een e-mailtje sturen om te horen wat het geheim van een goede merkstrategie is.
_________________________________________________