Er zijn van die momenten dat je denkt: "WTF!" Daar schrijf ik dan over. Want het zijn de momenten die meteen verschil maken. Soms door een schaterlach die de dag meteen beter maakt. En soms door een inzicht waarmee je nét weer even verder komt. Die momenten deel ik hier.
Het is net daten
Een pitch is spannend. Zowel voor het bureau dat in competitie zit als voor de partij die benieuwd is waar bureaus mee komen. Pitch is net als daten. Je hoopt na een paar korte dates een jarenlange goede relatie te selecteren. Lastig, leuk en belangrijk tegelijk.
De valkuilen van pitchen en daten zijn hetzelfde
Net als met een date is goed luisteren naar de ander belangrijk. En de juiste vragen stellen. Luisteren blijkt dan in de praktijk lastiger dan die flashy presentatie in elkaar steken of die lekker kritische vragen stellen.
De belangrijkste vraag blijft: "Stap je in de valkuilen?" Voor de opdrachtgever is er het grote gevaar om te kiezen voor de veilige keuze. Voor dat bekende bureau met naam en faam. Gaat het dan mis, dan is de keuze alsnog achteraf te verantwoorden bij de leidinggevende.
En aan bureauzijde ligt op de loer dat je naar de mond presenteert. Je pitch voorstellen omdat je weet dat je daarmee waarschijnlijk de opdracht binnenhaalt. Terwijl je weet dat je er als team eigenlijk niet achter staat.
Het is net als bij daten... Je doet je fraaier voor dan je bent. Het wensenlijstje te lang en te kritisch. De verwachting van de relatie is aan beide kanten anders. Je dacht aan een lange termijn relatie, maar dat blijkt in de praktijk niet te gebeuren. En dan is er de vraag van de rekening. Wie betaalt de pitch?
Zo wordt het winst/winst
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan over kansen en bedreigingen bij 'de pitch'. Vooral omdat ik in de afgelopen decennia er al heel veel heb mogen voorbereiden. Deze ervaring zorgt dat het percentage pitches dat op winst uitdraait met Jori hoog is. En dan heb ik het niet alleen op het krijgen van een 'go!' Nee winst gaat over de winnende pitch die leidt tot een lange succesvolle werkrelatie met ook veel wederzijds werkplezier.
Jori help vaak bij bureaus om een pitch te winnen. Of zit aan de klantkant om de pitch zo voor te bereiden dat je voorkomt dat je kiest voor dat 'foute type' en thuiskomt met de leukste nieuwe relatie waar je van droomde. Hoe dat bij jou het beste werkt? Vraag het Jori maar. Gewoon even bellen, of e-mailtje sturen. Tot snel!
______________________________________________________
Gisteren appte mijn dochter Kikki deze foto. “WTF!” was haar onderschrift. Vervelend voor haar natuurlijk, dit typische gevalletje van ‘ineens stuurloos’. Voor Kikki is dit issue eenvoudig op te lossen, maar voor een onderneming met het groeiende besef de grip op zaken kwijt te zijn, is stuurloosheid toch wat lastiger.
Want stuurloos maakt dat zowel links als rechtsaf geen optie is. Vaak dobbert een bedrijf dan nog een tijdje door tot het volledig de weg kwijt is en buiten beeld. Zonde, want de ambitie en plannen waren zo mooi. Prognoses zagen er zo belovend uit en kansen voor groei in merkbekendheid, sales en omzet waren er ook volop?
Waarschijnlijk klopte de verwachting prima, maar is de werkelijkheid veranderd. Soms moet je dan iets veranderen omdat je wilt dat alles hetzelfde blijft… Denk je stiekem ook dat het tijd is voor nieuw perspectief? Praat dan eens met Jori. En denk je dat dit niet nodig is, dan is het zéker tijd om Jori te ontmoeten.
Want Jori ‘doet’ in sturen. Helpt je aan meer grip en soms een heel andere richting. Hoe dat bij jou werkt? Geen idee, maar daar zijn we snel achter na de eerste kennismaking. Dat kost je maar een uurtje. Gewoon even Jori bellen, of e-mailtje sturen. Tot snel!
______________________________________________________
Ik werk vaak 'landscape’.
Mensen denken dan dat ik niks doe. Dit beeld moet bijgesteld. Want werk ik in 'landscape' -vaak liggend op de bank- dan neem ik de tijd voor verveling en mijmeren. Zonder telefoon of andere afleiding luister je dan naar wat je hoofd zoal bedenkt.
Landscape is hard werken
Het zijn momenten waarop bedenk dat het helemaal anders moet, hoe het scherper kan, welke strategie beter is, ik zie hoe een commercial moet worden of welke woorden weg moeten om copy beter te maken. En dat werkt!
Waarom ik dit deel?
Ik gun je ook het genot van 'landscape werken'. Want je merkt -na enige tijd en oefening- dat je daarna in 'portrait modus’ beter presteert. Probeer het maar.
Lukt het niet?
Dan even Jori bellen, of e-mailtje sturen. Krijg je niet metéén reactie, dan weet je waarom.
______________________________________________________
“Die jonge mensen op de werkvloer?”
Ja inderdaad, dat is dus Generatie Z (GenZ). De generatie die het steeds meer voor het zeggen krijgt. En de generatie die vaak in het hokje ‘lastig om mee samen te werken’ wordt gezet. Maar wat zie je nog meer bij GenZ?
Als je het net ff anders bekijkt...
Dan is GenZ eerder een kans dan bedreiging. Want wees eerlijk, ze weten meer over online en ai, snappen wat jongeren belangrijk vinden aan een merk en kunnen je feilloos vertellen hoe je jong talent wél werft.
Is dat alles?
Nee zeker niet. GenZ kan ook eigenwijs en irritant zijn in de omgang. Verwarren feiten met meningen. Hebben vrees voor bellen. En gaan gerust na de lunch naar huis omdat dat beter voelt. Of zijn -net als andere generaties op ’t werk- hooghartig of narrow-minded. Inderdaad, veel vooroordelen (die vaak onterecht zijn).
“Pfff, leuk verhaal,
Maar ik moet morgen weer met ‘ze’ samenwerken”. Typisch iets wat Jori vaak hoort van deelnemers tijdens de GenZ-training. Het goede nieuws is: na de GenZ-training verandert dit naar: ”Leuk, morgen gaan we samenwerken!”.
Hoe wordt het beter dan?
Met de training ‘Deal met GenZ’. Daarin delen vier generaties elkaars irritaties en vooroordelen. Om daarna elkaars kracht te begrijpen. Met waardering voor de verschillen.
De opbrengst van deze training: beter samenwerken, met meer werkplezier en hogere declarabiliteit.
Meer weten, kijk dan even op deze pagina met ondermeer de training 'Deal met GenZ'.
______________________________________________________
Dat is zo’n beetje hoe een opdracht begint én eindigt. Geweldig natuurlijk, maar niet vanzelfsprekend. Tenzij je vooraf duidelijk weet wat je wilt met het bureau dat je inhuurt. Een goede voorbereiding voorkomt zo half werk.
Wat telt voor jou?
Kies jij voor nieuw perspectief? Met de kwaliteit van een topbureau, zonder onnodige kosten van overhead? Welke reden telt voor jou het zwaarst in een samenwerking?
Staat jouw reden bij deze 5? Je ziet ze allemaal op deze pagina.